Thomas Strit bliver ny sports- og sponsorchef i KB

image Thomas Strit (tv.) og Anders Flaskager giver hinanden en corona-albue på aftalen, som skal sikre KB en bedre sportslig og økonomisk fremtid. Foto: Carsten B. Grubach
17. december 2020 kl. 18:02
Byens klub går i offensiven.

Kolding Boldklub sætter efter en økonomisk hestekur fuld fart på udviklingen, så klubben også de næste 100 år er et attraktivt sted at være for alle, der kan lide at spille fodbold i Kolding.

Byens klub går efter nytår i gang med et spændende projekt, Kolding Boldklub version 2.0. Klubben har et ønske om at vækste medlemsmæssigt og være det foretrukne sted for både børn og seniorer, pige som dreng, der ønsker at spille fodbold i Kolding.

KB skal på sigt være en klub som andre af landets fodboldklubber henter inspiration hos. Drømmen skal skabes gennem et miljø, hvor barn som voksen oplever et trygt, udviklingsrigt og sjovt miljø i et stærkt fællesskab med fodbolden som omdrejningspunkt.

Klubben ansætter derfor 39-årige Thomas Mørch Binger som sports- og sponsorchef. Han er af mange nok mest kendt som Strit. Han er som resten af sin familie tidligere aktiv KB ‘er og bliver en stor gevinst, for han kender til at udvikle en fodboldklub både sportsligt og økonomisk. Thomas Strit har stor erfaring fra erhvervslivet, og han startede KSC-fodboldklub i 2003 og var med til at føre den fra Serie 6 til Jyllandsserie 1.

- Jeg er glad for at være med omkring det sportslige, få byens erhvervsliv med i processen og bygge KB op til den breddeklub, som den var på et tidspunkt og få den endnu mere på kortet. Leg og venskaber skaber resultater, siger Thomas Strit.

Han glæder sig også til at hjælpe cheftræner Anders Flaskager og assistenttræner Peder Madsen i bestræbelserne på at bibeholde et Danmarksseriehold i klubben.

– Strit er en ildsjæl med blåt KB-blod i årerne. Han skal være med til at sikre os en fremtid, hvor glæden ved fodbold skal være i centrum. Der er plads til alle i Kolding Boldklub, hvor vi ønsker både resultatorienterede hold og hyggehold. Vi har med stor støtte ude i byen klaret os ud af store økonomiske problemer og er nu klar til at gå i offensiven sportsligt, økonomisk og organisatorisk, siger klubbens formand Carsten B. Grubach.

Anders Flaskager, cheftræner på klubbens Danmarksseriehold, bliver leder af projektet.

- Alt for ofte fokuserer klubber og trænere på resultater, elitær træning og fokus på at skabe talenter. Der har derfor de seneste år været et stort frafald i antal medlemmer i drengefodbold på landsplan, og DBU har indrømmet, at unionens strategi for børnefodbold har fejlet de seneste år, siger Anders Flaskager.

- KB vil skabe et miljø, hvor legen med bolden i et stærkt fællesskab er et bærende element, og hvor det er sjovt at spille fodbold. At spille fodbold skal være et fristed. KB kan stadig være en vej mod at blive en talentfuld fodboldspiller. Det beror bare på en lidt anderledes tilgang, hvor lysten og glæden ved fodbold er mere i centrum.

Herreseniorsiden og klubbens Danmarksseriehold styrkes også i projektet, hvor der bl.a. ønskes endnu bedre betingelser til eksisterende spillere, men naturligvis også med et ønske om at tiltrække nye spillere. Strategien og ønsket er, at klubbens første herreseniorhold gerne som minimum skal spille i Danmarksserien og altid være nummer to i kommunen.

Der er i projektet afsat særlige midler til styrkelse af klubbens ungdomsafdeling. Det sker bl.a. ved ansættelse af en ansvarlig for ungdomsafdelingen.