Årets breddeklub 2011

image foto: www.fodboldbilleder.dk

Stor aften i Cirkusbygningen

Kolding Boldklub blev mandag aften kåret som ’Årets Breddeklub 2011’ ved Danish Football Award på TV2. En velfortjent anerkendelse af et solidt og visionært stykke arbejde for breddefodbolden.

• Fordobling af medlemstallet på seks år.
  • 17 år med DBU Fodboldskole.
  • En trænermanual ’Den Blå Tråd’ for hele klubben.
  • Kommunalt samarbejde om aktivering af ledige.
  • Værested for børn.
  • Skolestævner, indefodboldstævner, kunstgræsstævner.

Det er blot nogle af meritterne på den alenlange liste over Kolding Boldklubs kvaliteter som breddeklub. Og alle udmærker listens punkter sig ved at kendetegne en yderst velfungerende jysk fodboldklub.

Den Blå Tråd er rullet ud

Helt nede fra de alleryngste U-4 spillere og hele vejen op til førsteholdet i Jyllandsserien foregår træningen efter ’Den Blå Tråd’. Den gennemarbejdede træningsmanual indeholder såvel konkrete træningsmetoder som sociale principper og personlig udvikling.

Men med en medlemsstigning på 100% over de senest seks år er der også behov for struktur og rammer i den fremgangsrige klub. Og kvinden bag succesen er formand Bolette Geertsen.

- Alle i klubben skal have en kæmpe tak - både spillere, trænere, ledere og forældre, var Bolette Geertsens umiddelbare reaktion på kåringen. Også sponsorer og Kolding Kommune fik en tak med på vejen.

Overskud til alternative aktiviteter

Der tegner sig et billede af en klub med ualmindeligt godt styr på driften og overskud til initiativer langt ud over en fodboldklubs normale arbejdsområde.

Kolding Boldklub deltager flittigt i de mangeartede fodboldtilbud, DBU og DBU Jylland udbyder, ligesom træner- og lederuddannelse står højt på prioriteringslisten i den ambitiøse breddeklub.

Men også når det kommer til områder, som ikke sædvanligvis står på dagsordenen for en breddefodboldklub, er Kolding Boldklub klar.

I samarbejde med Kolding Kommune har klubben netop nu seks personer tilknyttet i relation til aktivering af ledige, ligesom der på hverdagseftermiddage drives et værested for 51 børn i alderen 4-9 år.

En stolt formand modtog prisen

- Jeg er så stolt og rørt, udtalte en tydeligt bevæget Bolette Geertsen fra scenen ved Danish Football Award mandag aften live på TV2.

Og mon ikke også de mange frivillige hjemme i Kolding Boldklub fik en klump i halsen? Prisen som ’Årets Breddeklub 2011’ er i hvert fald deres. Velfortjent efter et stort stykke breddearbejde.

Link to artikel fra TV 2
Årets breddeklub er fra Jylland (TV2)