Årsberetning: God stemning og god økonomi i byens klub

21. marts 2024 kl. 20:11

Beretning på generalforsamlingen 19. marts 2024 fremlagt

af formand Carsten B. Grubach

(Generalforsamlingen blev indledt med mindeord om John Jensen)

Det var en lidt trist indledning på en generalforsamling. Men ellers hersker der generelt en god stemning i Kolding Boldklub. Vi har omkring 600 medlemmer - det går lidt op og ned, fordi indmeldelser og udmeldelser kommer og går. I dag melder man sig på seniorplan tit ikke ind individuelt, men holdvist.

Vi var en overgang omkring 700 medlemmer, men har siden bl.a. mistet et kvindehold, fordi mange skulle studere udenbys, og et herreseniorhold. Vi har dog stadig mange mandlige seniorspillere, men vi ser gerne flere piger og drenge i klubben. Vi får tilgang af ca. 25 piger fra Seest her i foråret, og det falder fint i tråd med vores planer om igen at få en større pigeafdeling.

Vi har mange dygtige ledere og trænere i KB - de yder en kæmpeindsats – men vi mangler flere frivillige. Derfor har bestyrelsen valgt at sætte kontingentet en smule op, så klubben kan finansiere ansættelsen af en frivillighedsansvarlig, som skal hjælpe med at finde flere blå hænder.

Der findes desværre stadig klubber i klubben - vi må ikke glemme, at vi i KB er til for hinanden – og vi skal huske at bruge Café Mosen så meget som muligt, da den er vores unikke samlingspunkt.

Velkommen til den nye forpagter René Abild, der har fået en god start og er klar til at aftale med både hold og spillere om at spise i klubben. Og tak til Mikkel Moth for indsatsen og den store hjælp i forbindelse med overgangen til den nye forpagtning. Du er ægte blå!

KB har altså udfordringer på det organisatoriske område, men har en sund økonomi. Vi har desværre mistet en del sponsorindtægter – det skyldes bl.a., at Smurfit Kappa delvist har trukket sig, men dog heldigvis stadig sponserer skolefodboldturneringen, og at klubbens sponsorchef stoppede i sommer af private årsager. Nye aftaler er på vej, bl.a. med Meny og Kolding Net, og KB støttes stadig med større beløb fra blandt andre Pierre Ejendomme, Vestjysk Bank, OK Benzin, Ikon og FysioDanmark.

Sportsligt kan vi glæde os over, at vi på seniorfronten igen er næstbedst i kommunen, og at mange unge spillere vælger at spille i KB, fordi de her får chancen for at bevise, hvad de kan. Vi er byens klub og henter ikke spillere udefra.

Vi har meldt os ind i elitesamarbejdet i FSK/Fodboldsammenslutningen i Kolding for at styrke vores ungdomsafdeling. Med en samarbejdsaftale med KIF har vi sikret os mulighed for at forbedre træningen for både spillere og trænere.  Anders Flaskager gør det godt som børne- og ungdomsansvarlig. Han er god til at sparre med trænerne og viser sig ude på træningsbanerne.

Samarbejdet med Kolding Kommune er trods en række besparelser på bl.a. rengøring generelt godt. Vi er meget glade for vores anlæg på Mosevej. Men på et område svigter kommunen fatalt.

Vi har i flere år forgæves presset kommunen for at støtte omlægningen af klubbens kunstgræsbane – den støtte er kun rimelig. Vi har nu for tredje gang søgt kommunen om at finansiere omlægningen af banen, som blev anlagt for 11 år siden for private midler.

Vi har mistet i omegnen af 75.000 kroner om året fra kommunen, fordi eliteklasse-træningen er flyttet ud til Kolding IF’s nyanlagte baner. Vi har selv sparet 500.000 kroner sammen – og tænk på, at vi var tæt på en konkurs for bare fem år siden.

Vi har bl.a. på grund af den tabte indtægt fra kommunen måttet fortsætte med at indkræve betaling for brug af banen for vores egne medlemmer. Den indgår nu i kontingentet.

Så kom lige ind i kampen for breddeidrætten, Kolding Kommune. Vi er klar til en medfinansiering af projektet, der koster omkring tre millioner kroner.

Vi får nyt blod i bestyrelsen, hvis generalforsamlingen er med på den. René Nikolaj Andersen og Bjarne Bentsen har sagt ja til at give en blå hånd med, mens formanden – som jo er mig – og Jørn Viborg stopper. Det er der ikke noget dramatisk i – vi synes bare, vi har taget vores tørn. Og vi vil stadig være en del af klubben.

Tillad mig nogle personlige bemærkninger, inden jeg overlader bestyrelsens beretning til generalforsamlingen:

Tak til bestyrelsen for et godt og frugtbart samarbejde. Ingen skjulte dagsordener her, vi har været ordentlige ved hinanden. Tak til de mange medlemmer, der bidrager til den positive stemning i klubben - vi har heldigvis ikke mange mandagstrænere i KB.

Uden for officielt manuskript:

Når jeg takker af som formand i dag, er det ikke fordi, jeg er træt af KB. Det bliver jeg aldrig. Jeg stopper, fordi jeg har nået en alder, hvor jeg har nogle personlige og professionelle projekter, jeg gerne vil realisere, mens jeg stadig har kræfter til dem. Og jeg stopper med en masse gode oplevelser i bagagen.

En særlig tak efter de seks år som formand skal gå til Tommy, der som næstformand tit har fungeret som diplomaten, når formanden var ved at gå ud af sit gode, fede skind, og har ydet en kæmpeindsats i kulisserne, til Jørn Viborg, der har haft godt styr på tallene, til Mikkel Moth, som trådte til i cafeen, da det kneb, og til Hans Iver Lindorff, der bare altid er der. Og til støttemedlemmet Vaks, som altid har kunnet holde mig i kort snor.

Og tak til byens klub. Jeg har været stolt af at være formand i KB.